tiistai 2. lokakuuta 2012

Sana jos toinenkin Platonin puolustukseksi


Paha Platon vielä kerran

Platon epäonnistui projektissaan rakentaa ihanteellinen  valtio matoisen maan päälle - Sisiliaan. Ateenaan hän kuitenkin perusti Akademian, joka - olkoonkin lyhyin keskeytyksin saa elää lähes 900 vuotta. Imperator Justinianus laittoi pisteen  529 jaa. Platon muuten halusi opettaa filosofista ajattelua eikä konstruoida mitään suljettua, totalitaarista järjestelmää. - Seuraava teksti on julkaistu ehkä hieman eri kuosissa joskus Aikalaisessa.

Filosofi Bertrand Russell vertasi anno 1920 Neuvostojen Maata Platonin Valtioon. Sekä kommunistit että platonistit suuttuivat Russelliin mutta eivät toisiinsa. Russell kävi arvokeskustelun itsensä Vladimir Leninin kanssa. Auditoija Russell hämmästyi, ellei suorastaan järkyttynyt, kun auditoitava Lenin nauraa hohotti raportoidessaan, miten hänen väkensä oli hirttänyt talonpoikia.  

 Lenin nauroi katketakseen muulloinkin ja ekshibitoi vahvan tahtotilansa ja visionsa, missionsa ja strategiansa. Mutta Russell nimesi hänet Platonin oppilaaksi. Otan omasta puolestani vapauden lisätä, että latinassa, retoriikassa ja dialektiikassa huippuhyvä Lenin oli toteuttamassa ja kaatamassa valistuksen projektia. Ja samalla asialla oli myös Adolf Hitler, hänkin Russellin mukaan Platonin oppilaita. Monista muista avoimen yhteiskunnan vihollisista ovat myös Popper et alii varoitelleet.
Joudun rakentavassa hengessä lisäämään, että ihmiset ovat toivottavasti kehityskelpoisia. Ovatko he sitä vai ei, sen ratkaisee konsultti. Kehittyminen on ”Das Manin” eli sosiaalisen standardin mukaisen ihmisen haaste, mistä konsultit alinomaa muistuttavat astronomista korvausta vastaan. He jos ketkä ovat pimeän keskiajan anekauppiaiden moderneja versioita. He myyvät aneita eli indulgensseja, sekä kontrolli- ja urkintajärjestelmiä. Osta ihmeessä ja osallistu arviointiin, ettet joudu kadotukseen.

 Mutta filosofi Russell, itse syntinen mies ja vielä pasifisti, mikä auditoijille toki pitää tunnustaa, on ansiokkaasti selostanut niitä modernissa menossa havaitsemiaan lukuisia hulluuden muotoja, jotka syövät miestä, naista ja lasta.

Kun Suomessa kauhisteltiin Jokelan ja Kauhajoen veritekoja, niin monet vaativat näkyvästi Platonia vastuuseen. Platon-harrastuksen syytä olisi sekin paha ollut. Eikö korvausvaatimus pitäisi miehissä, ellei myös naisissa ja lapsissa, siis kollektiivisesti lähettää Kreikan valtiolle? – Ei sinnepäinkään! Semmoinen vaatimus edustaisi ns. pateettista eli säälittävää erhettä. Moderni Kreikan valtio ei kanna vastuuta antiikin, keskiaikaakin pimeämmän Ateenan yönmustaksi muka havaitusta filosofista.

Olen kerännyt paljon aineistoa Jan Husista, Giordano Brunosta ja muista uskon ja tieteen marttyyreistä. Siteeraan nyt asiaan kuuluvasti Russellin pientä mutta äänekästä teosta, nimeltään Filosofiaa jokamiehelle ja muita esseitä (WSOY, 1969, 4:s painos, 27).

 ”Mikäli entisaikojen teologien kanta oli oikea, oli mahdollisimman monen ihmisen polttaminen roviolla hyväksyttävä asia sen vuoksi, että jälkeenjääneet perisivät taivaan. Jos kuitenkin oli epävarmaa, joutuisivatko harhauskoiset todellakin helvettiin, silloin vainoamisen perusteet eivät olleet pätevät.”

 Russell argumentoi vahvasti. Saadaan kliimaksi:

”Jos olisi varmaa, että maailma ilman juutalaisia olisi paratiisi, ei olisi pätevää syytä suhtautua kielteisesti Auschwitziin. Jos kuitenkin on todennäköisempää, että maailmasta sellaisin keinoin tulee helvetti, voimme huoletta antaa luontaisen inhimillisyytemme taistella sellaista julmuutta vastaan.”

Käyttämäni Russell-laitos on Kyllikki Sutisen suomennos. Minusta vaikuttaa siltä, että Russellin kirja on aivan yhtä hyvä tai yhtä paha kuin Platonin Valtio, kreikaksi Πολιτεία (Politeia), latinaksi Res publica.

1 kommentti:

Unknown kirjoitti...

Jos jokamies lukee Russellia, ei ole pahasta tavata useampikin virke (lause) toiseenkin kertaan. Mahdollisimman korkea oppiarvo on jokamiehelle, itse asiassa jokaiselle ihmiselle hyväksi ja erityisesti perehtyneisyys logiikkaan, metafysiikkaan ja retoriikaan.