Filosofia, psykologia | Muut | | ||
Sarsila Juhani MELANCHOLICA Poleemisia esseitä
Laajuus: 346 s.
Julkaisuvuosi: 2013 ISBN: 9789514490941 Kieli: fin Kustantaja: Tampere University Press. TUP | ||
ANNO 1793 markiisi de Sade julkaisi teoksen La Philosophie dans le boudoir
(Filosofia makuuhuoneessa). Hedonismin nimeen vannotaan nyt innokkaammin kuin de
Saden päivinä. Ikään kuin protestiksi Tampereen yliopiston dosentti Juhani
Sarsila puolustaa henkistä ihmiskäsitystä. Pysyvän paikan hänen sielussaan ovat
saaneet Herakleitos, uusplatoniset ja gnostilaiset viisaat sekä Buddha.
Sarsila ihailee palavasti uusplatonisti Hypatiaa, Aleksandrian yliopiston
jaloa ja kaunista professoria, jonka kristityt murhasivat. Giordano Brunon
tavoin Sarsila näkee melankolian syvän ilon lähteenä. Aristoteles luonnehti
kaikkia älykkäitä ihmisiä melankolikoiksi. Sarsila edustaa vanhan ja uuden ajan
elämänfilosofiaa.
Kirjan kahdesta, muita paljon pidemmästä esseestä toinen käsittelee Oswald
Spengleriä, toinen Vladimir Leniniä. Yhteinen nimittäjä on retoriikka. Spengler
ennusti länsimaisen kulttuurin häviön. Lenin miltei onnistui kaatamaan maailman.
| ||
34.00 € |
Itsemurhan ongelma tulee filosofian rakastajaa vastaan. Stoalaiset esittivät "retorisia" argmentteja ns. järkevän lähdön puolesta. Joukkoitsemurhat ovat ainakin sosiaalisesti kestämättömiä. Sen stoalaiset Rooman keisariajalla tajusivat. Joukkoitsemurhat rinnastetaan epidemioihin. Mutta yksilö voi olla "eksistentialistisesti" oikeutettu päättämään omasta elämästään ja kuolemastaan. Periaatteessa itsemurha loukkaa vallitsevia arvoja.
tiistai 28. toukokuuta 2013
Melancholica-kirjan strategiset tiedot
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Teksti sisältää pari, kolme täydennystä. Kun mainostaja ilmestyi automaattisesti osille, tulee huomauttaa, ettei melankolia yksioikoisesti merkitse samaa asiaa, siis sielun tai mielen tilaa kuin masennus (tai depressio). Toiseksi: melankolinen ihminen ei välttämättä ole moraalisesti parempi kuin ei-melankolinen). Kolmanneksi: melankoliaa vastaa latinassa lähinnä 'tristitia' (joskaan ei yksi yhteen).
Lähetä kommentti